Belastingaangifte is voor de meeste mensen een ontmoedigende taak, vooral als het gaat om moeilijke financiële situaties. Het kan daarom verstandig zijn om een boekhouder in te huren. Een boekhouder kan je helpen met de belastingaangifte en voorkomt dat je onnodige fouten maakt. Er zitten een aantal voordelen aan het inhuren van een boekhouder voor je belastingaangifte, zoals deskundig advies en tijd en stress besparing. Een nadeel kunnen de kosten zijn. Lees in deze blog waarom je een boekhouder zou inhuren en de kosten ervan.
Waarom een boekhouder voor belastingaangifte?
Het doen van belastingaangifte moet zowel worden gedaan door particulieren als bedrijven. De aangifte moet elk jaar gedaan worden en dit kan soms best ingewikkeld zijn. Vaak worden verschillende aftrekposten vergeten, waardoor je flink wat geld kunt mislopen. Een boekhouder kan je advies geven en fouten voorkomen. Lees hieronder wat de voordelen zijn van een boekhouder:
- Deskundig advies: een van de grootste voordelen van het inhuren van een boekhouder voor je belastingaangifte is het deskundige advies. Boekhouders zijn altijd op de hoogte van de nieuwste regels en wetten, waardoor je geen enkele aftrekpost meer misloopt.
- Tijd- en stressbesparing: het invullen van je belastingaangifte kan behoorlijk wat tijd en stress opleveren. Een boekhouder kan deze last van je schouders nemen. Als bedrijf kun je je hierdoor richten op de dingen waar je goed in bent.
- Fouten voorkomen: het doen van belastingaangifte kan best lastig zijn. Er worden ook regelmatig fouten gemaakt en dit kan leiden tot onnodige boetes. Door het inschakelen van een boekhouder worden deze fouten voorkomen.
Zitten er ook nadelen aan het inschakelen van een boekhouder? Ja, er zitten nadelen aan het inschakelen van een boekhouder voor je belastingaangifte. Wat de nadelen precies zijn lees je hieronder:
- Kosten: één van de nadelen is de kostprijs. Het inschakelen van een boekhouder brengt de nodige kosten met zich mee. De kosten kunnen alleen wel als een investering worden gezien aangezien er in de toekomst geld wordt bespaard.
- Afhankelijkheid: door het inschakelen van een boekhouder ben je wel afhankelijk van die persoon. Hierdoor heb je minder inzicht in je eigen financiële situatie. De communicatie tussen de boekhouder en jou is daarom wel van belang.
De kosten van een boekhouder
De kosten voor het inhuren van een boekhouder kunnen erg verschillen. De kosten hangen af van het soort belasting en of je particulier of ondernemer bent. Als ondernemer betaal je gemiddeld €35,- tot €75,- per keer. Als particulier ligt deze prijs iets lager, namelijk rond de €40,- per persoon. Wanneer je een aangifte wil laten doen bij een echtscheiding betaal je rond de €120,- per aangifte.
Ben je op zoek naar een boekhouder die jou kan helpen? Op deze website vind je een overzicht van boekhouders in Amstelveen en de rest van Nederland.